Strategia czarnej owcy, czyli jak twórcy „Wiedźmina” i GOG.com szli pod prąd

W związku ze zbliżającą się premierą drugiego „Wiedźmina” dużo ostatnio mówi się o Michale Kicińskim i Marcinie Iwińskim. Korzystając z tej okazji, chciałbym przypomnieć ich stosunkowo mało znane wystąpienie z TEDx Kraków pod tytułem „Black sheep strategy” (czyli tytułowa „Strategia czarnej owcy”).

Zanim jednak przejdziemy do owieczek i ich związku z Geraltem, parę słów o tym, co to w ogóle jest TED i TEDx. Pod nazwą TED kryje się cykl konferencji, które odbywają się w Stanach Zjednoczonych, a od niedawna również w Wielkiej Brytanii. Rozwinięciem skrótu jest Technology Entertainment Design, a hasłem „Ideas worth spreading”, czyli „Idee warte rozpowszechniania”. Pomysł jest prosty: zgromadzić w jednym miejscu pasjonatów z różnych dziedzin, którzy w krótkich, ciekawych prelekcjach przekażą skondensowaną wiedzę z obszaru swoich badań, zainteresowań lub też podzielą się ideami wartymi według nich rozpropagowania. Na TED występowali między innymi: Bill Clinton, Bill Gates, Jane Goodall, Frank Gehry, Paul Simon, Sir Richard Branson, Anthony Robbins oraz Bono.

Czarne owce z CD Projektu, goście TEDx Kraków, a gdzieś w głębokim tle współwinny tego całego zamieszania

Co wyróżnia TED? Po pierwsze: brak agendy, próby narzucenia określonego światopoglądu. Po drugie: dostępność (wszystkie prelekcje można obejrzeć w internecie za darmo). Po trzecie: wystąpienia są w większości w miarę obiektywne i naukowo uzasadnione. Oczywiście co jakiś czas zdarzają się i wtopy, jednakże stosunek sygnału do szumu jest wyjątkowo wysoki.

Do moich ulubionych prezentacji z TED należą poniższe trzy (do każdej z nich dostępne są polskie podpisy):

Ken Robinson krytykuje obecny model edukacji, twierdząc, że zabija on kreatywność;

Joshua Klein opowiada o inteligencji krukowatych;

Hans Rosling pokazuje niesamowite wizualizacje statystyczne.

Z kolei TEDx to odbywające się na całym świecie niezależne konferencje spod znaku TED. Mają one zbliżoną formułę, są organizowane na licencji TED przez fanów-wolontariuszy i gromadzą bardziej lokalną społeczność. Podobnie jak swój pierwowzór pomagają ciekawym ludziom dotrzeć do szerokiej rzeszy odbiorców i podzielić się z nimi wiedzą oraz ideami. Przyznam, że ogólny poziom wystąpień spod znaku TEDx jest niższy niż TED, ale nadal da się tam znaleźć mnóstwo ciekawych i pouczających prezentacji. W Polsce do tej pory miały miejsce TEDx Warsaw, TEDx Poznań i wspomniany przez mnie na początku TEDx Kraków.

Spektrum tematów, które są poruszane podczas konferencji (czy to głównych, spod znaku TED, czy to niezależnie organizowanych TEDxów), jest bardzo szerokie – w związku z tym gracze również znajdują tam coś dla siebie. Na TED występowały takie tuzy, jak Will Wright, który opowiadał o tworzeniu światów w Spore, Peter Molyneux, który pokazywał Project Milo, czy Jane McGonigal, która przekonywała, że gry mogą pomóc tworzyć lepszy świat. Z kolei podczas różnych konferencji TEDx można było usłyszeć mniej znanych przedstawicieli świata gier, jak choćby Kellee Santiago polemizującą z Rogerem Ebertem na TEDxUSG czy Setha Priebatscha opowiadającego o warstwie gry na wierzchu świata podczas TEDx Boston.

Do tego grona dołączyli też założyciele CD Projektu. Podczas TEDx Kraków, który miał miejsce 15 października w Grodzie Kraka, Michał Kiciński i Marcin Iwiński opowiadali o swoim podejściu do biznesu na przykładzie Good Old Games (GOG.com) i „Wiedźmina”. Ich wystąpienie można obejrzeć poniżej:

Co do meritum prezentacji, to mój wewnętrzny sceptyk zastanawia się, na ile decyzje biznesowe, o których opowiadali obaj panowie, były przemyślane, a na ile podjęto je, bo tak akurat wtedy w duszy grało, uzasadnienie dokładając post factum. Niemniej jednak bardzo podobała mi się ta prelekcja. Zastrzegam, że nie jestem stuprocentowo obiektywny – po pierwsze od lat kibicuję Michałowi i Marcinowi, a po drugie to ja zgłosiłem ich kandydaturę organizatorom, a później zapraszałem zainteresowanych.

Nie tylko mnie przypadło do gustu to wystąpienie. Pozytywnie wyrażali się o nim Paweł Krawczyk na Echelonie i J. Marković z AGH.

Pozostałe, już niezwiązane z grami, prezentacje z TEDx Kraków są dostępne na stronie imprezy oraz na oficjalnej playliście Youtube. W szczególności polecam wystąpienia: Pawła Moskala o fizyce i obrazowaniu antymaterią – podane w sposób, jakiego nie powstydziłby się Richard Feynman; Juliana Rose’a o dyplomacji – w stylu godnym Terry’ego Pratchetta, Richarda Lucasa o Wojtku, niedźwiedziu-żołnierzu oraz Uwe i Gabrieli von Seltmann, ponieważ ich historia jest wyjątkowo wzruszająca – w końcu nie samymi grami człowiek żyje.

Jedna odpowiedź do “Strategia czarnej owcy, czyli jak twórcy „Wiedźmina” i GOG.com szli pod prąd

  1. Pingback: Owczy mesmeryzm | Jawne Sny

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *