Akademia: konferencja naukowa „Tworzenie postaci”

1922148_760309360646822_703370251_nDrodzy czytelnicy Jawnych,

w serii „Akademia” informowałem już o różnych polskich konferencjach z dziedziny game studies (a jedną nawet relacjonowałem), dzisiaj mam natomiast przyjemność ogłosić taką, którą współorganizuję. Badaczy zapraszamy do nadsyłania abstraktów, a potencjalnych słuchaczy zachęcamy do rezerwowania sobie czerwcowego weekendu :-).

Ogłoszenie poniżej, w wersji pdf dostępne tutaj. Wydarzenie konferencji na FB tutaj.

Tworzenie postaci: podmiotowości i tożsamości w grach wideo
6-7 czerwca 2014, Kraków

Gry wideo, podobnie jak inne zjawiska nowych mediów, domagają się badania nie tylko ze względu na swoją architekturę technologiczną i tekstualną albo uwarunkowania rynkowe, ale także z uwagi na znaczenia, jakie przypisują im odbiorcy. Relacja gry jako tekstu medialnego i gracza, jako jednostki skłanianej do aktywności w jego obrębie, jest zjawiskiem złożonym i nieoczywistym, wymagającym przemyślenia z wielu perspektyw.
Zapraszamy studentów, doktorantów i pracowników naukowych z całej Polski zainteresowanych game studies do rozważań wokół tematu podmiotowości i tożsamości w medium gier wideo. Interesować nas będzie zarówno to, co dzieje się w kontakcie indywidualnego gracza z grą, jak i różnorodne społeczne konsekwencje tej relacji – m.in. sposoby ekspresji tożsamości w oparciu o grę, interakcje między graczami, tworzenie społeczności, sposoby funkcjonowania gier w mediach społecznościowych. Zachęcamy do podejmowania tematu z perspektywy różnych dziedzin i orientacji metodologicznych: kulturoznawstwa, medioznawstwa, socjologii, filozofii, antropologii, informatyki.

Przykładowe tematy:

• relacja gracza i gry
• relacje gracza i postaci (playable i non-playable characters); postać gracza jako projekt tożsamościowy
• interakcje między graczami w grach wieloosobowych
• mechanizmy wytwarzania tożsamości indywidualnej i zbiorowej w grze i na podstawie gry
• relacja podmiotowości i sprawczości gracza; zakres kontroli, mocna i słaba podmiotowość; sprawczość gracza a sprawczość podstawy sprzętowej / oprogramowania
• wybory etyczne w grze i ich postrzeganie przez graczy
• wzmacnianie i zaburzanie utożsamienia z postaciami w grze (rozwiązania projektanckie i odbiór graczy)
• gra jako narzędzie budowania medialnej persony – letsplay, speedrun, e-sport jako widowisko
• użycie materiałów z gry do ekspresji tożsamości (machinima, media społecznościowe, fanfiction)
• gracz jako konstrukt tożsamościowy – ekskluzywność i inkluzywność, gry a wytwarzanie się społeczności, gry a tożsamości mniejszościowe
• twórca gry jako autor – indywidualny styl, ekspresja doświadczenia, grupy i manifesty artystyczne
• gracz jako autor (modowanie), subwersywne taktyki konstruowania tożsamości
• tożsamość gracza a podmiotowość konsumenta w przemyśle rozrywkowym; kontekst Industry Studies

Organizatorzy: Krakowskie Koło PTBG, Instytut Sztuk Audiowizualnych UJ, Wydział Polonistyki UJ

Rada Naukowa:
prof. dr hab. Eugeniusz Wilk
prof. dr hab. Andrzej Pitrus
dr Anna Nacher
dr Tomasz Z. Majkowski
dr Magdalena Zdrodowska

Kontakt: gry.krakow@gmail.com
Termin przyjmowania abstraktów: 28 marca 2014
Data konferencji: 6-7 czerwca 2014
Opłata: 100 zł (w opłacie konferencyjnej będą zapewnione gorące napoje oraz poczęstunek; organizator nie zapewnia noclegu)

Zgłoszenia:

Konferencja będzie miała formułę panelowych dyskusji nad tekstami uczestników, które zostaną wcześniej udostępnione na stronie internetowej wydarzenia. Obowiązkiem uczestników będzie przesłanie pełnego artykułu (15-27 tys. znaków) organizatorom w wyznaczonym terminie oraz zapoznanie się z tekstami współpanelistów. Na konferencji nie będzie możliwości ustnego wygłaszania referatów. Na początku każdego panelu prelegenci proszeni będą o krótkie (do 5 minut) streszczenie najważniejszych tez swojego artykułu.
Planowana jest pokonferencyjna publikacja elektroniczna.

Prosimy o nadsyłanie abstraktów tekstów (do 1500 znaków) i krótkich biogramów akademickich do 28 marca 2014 na adres gry.krakow@gmail.com.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *